Ons werk in het kort
Aan de bewoners van verschillende opvanglocaties bieden we maatschappelijke begeleiding. We brengen hun behoeften en hulpvragen in kaart en helpen hen op weg in de gemeente waar ze worden opgevangen. Daarnaast geven we de bewoners diverse workshops over de Nederlandse samenleving, de gezondheidszorg, en werk en inkomen. We helpen de bewoners met het maken van een cv en ondersteunen hen bij het vinden van een baan. Ook organiseren we zowel binnen als buiten de opvanglocatie activiteiten, zodat de bewoners Nederlands kunnen oefenen en een netwerk kunnen opbouwen. Hiervoor maken we ook gebruik van het bestaande aanbod in de gemeente. Denk hierbij aan taallessen in de bibliotheek of activiteiten bij de plaatselijke sportvereniging.
Onze vernieuwende aanpak
Het creëren van een huiselijke sfeer staat centraal in de eerste weken na aankomst. We vinden het niet alleen belangrijk dat essentiële zaken geregeld zijn, zoals het inschrijven bij de gemeente en het openen van een bankrekening, maar ook dat de bewoners zich vertrouwd voelen in hun nieuwe woonomgeving. Zodra de basis op orde is, brengen we samen met de bewoner diens interesses en kwaliteiten in kaart. We kijken samen welke rol de bewoner kan spelen in de opvanglocatie zelf, maar ook of de bewoner een stap wil zetten richting vrijwilligerswerk of een betaalde baan. Daarnaast delen we een overzicht met activiteiten waaraan de bewoners kunnen deelnemen, zoals taallessen of sport.
Naast het creëren van een huiselijke sfeer, hechten we ook veel waarde aan een positieve en ontspannen sfeer in de opvanglocatie. Niet alleen proberen we zelf plezier te maken met de bewoners door activiteiten te organiseren, ook vinden we het belangrijk dat de bewoners het onderling goed met elkaar kunnen vinden. We zien dat een ontspannen sfeer ervoor zorgt dat de bewoners onderling zaken met elkaar regelen, zoals het maken van een schoonmaakrooster of het delen van de beschikbare auto’s. Het zorgen voor dit gemeenschapsgevoel vormt daarom een belangrijk onderdeel van onze aanpak.
Daarnaast richten we ons met onze maatschappelijke begeleiding zoveel mogelijk op zelfredzaamheid. Wanneer een bewoner met een vraag naar ons toe komt, bieden we niet meteen een oplossing, maar vragen we wat de bewoner van ons nodig heeft om zelf tot een oplossing te komen. Met deze aanpak zorgen we ervoor dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en sneller wegwijs worden in de maatschappij. Ook laat het ons zien welke zaken laagdrempelig zijn om zelf te regelen wanneer je nieuw bent in Nederland en bij welke zaken de bewoners onze hulp goed kunnen gebruiken.
Vragen?
Neem dan contact op met Judith Huysmans, Projectmanager Opvang (judith@refugeeteam.nl of 06-51381961).